Voor wie?

8 april 2021 0 Door Mireille

Als ik maandelijks een bedrijf betaal om verzekerd te zijn tegen (onverwachte) kosten, dan ga ik ervan uit dat ze er voor mij zijn, dat ze in ieder geval mijn belang voorop stellen (naast hun eigen belang dat ze geld willen verdienen). Dus ik ga ervan uit dat ik op twee sta. Dat staat ook op hun website:

Jou als klant blij maken dat vinden wij belangrijk! Onze hele organisatie is hierop ingericht. Service staat bij ons op nummer 1.

Oh, dus niet eens op nummer 2, maar op 1. Maar niet op 3 zoals ik vandaag merkte. Ik heb het aan de stok met een zorgverlener en ben bang dat ze naast het vervelende gevoel dat ze mij geven en de bijna onmogelijke positie waarin ze mij brengen, er ook nog een financieel slaatje uit zullen slaan. Zorgverleners werken met vooraf vastgestelde pakketten waar ze vanuit de verzekeraars een vergoeding voor krijgen. Ik wilde voorkomen dat ze voor een net gestarte behandeling die ze voortijdig willen beëindigen de volle vergoeding gaan vragen, dat gun ik ze namelijk niet. Dus belde ik mijn zorgverzekeraar. Maar die betalen gewoon wat ze toegestuurd krijgen. Ze zeggen te vertrouwen op de kundigheid en eerlijkheid van de zorgverlener. Hoe naïef zijn ze? Nu snap ik waarom die zorgkosten de spuigaten uitlopen. Wat een bizar systeem. Op de vraag of ze dan niets met zo’n melding van mij doen werd bevestigend geantwoord. Als ik het er niet mee eens was, dan moest ik er zelf bezwaar tegen maken bij de zorgverlener. Alsof ik dan ineens voor de verzekeraar in dienst ben! Daar heb ik toch niets aan, ik hoef alleen eigen risico te betalen en dat is sowieso wel op. Er viel helaas niet te praten, ze wilde me ook niet doorverbinden, echt waardeloos. Ik had wat meer vertrouwen verwacht van een verzekeraar die zich richt op hoogopgeleide klanten. Ik roep niet maar wat, ik heb een goed stel hersenen en ben minstens zo betrouwbaar als een zorgverlener. En al was ik niet hoogopgeleid, ik betaal ze, ze moeten er zijn voor iedere klant.

Het is dus duidelijk dat ik volgend jaar weer over zal stappen van verzekeraar, ik wil geen domme ganzen betalen voor kortzichtigheid. En ik hoop er volgende week uit te komen met de zorgverlener, maar ik heb er een hard hoofd in (is daar ook een beproefde behandeling voor?).