Klantenservice, een ruim begrip…

1 oktober 2018 0 Door Mireille

Afgelopen week kreeg ik een brief dat ik een aanvraag had gedaan voor een abonnement op het Klooster Magazine. Nu heb ik dat een maand terug opgezegd, dus dat vond ik nogal een rare brief. Vanmorgen gebeld met het nummer in de brief, werd ik direct opgehangen wegens overbezetting. Nogmaals geprobeerd, maar nu met een ander telefoonnummer op internet gevonden. Moest wel even wachten, maar kwam er doorheen en het bleek bekend te zijn dat er foute brieven verstuurd zijn (tweede keer al, volgens mij moet Leo Feijen iets veranderen). Het bedrag achter het telefoonnummer klopte ook niet er stond 10ct per minuut, de telefoon zei 45ct per gesprek. En dan direct worden opgehangen, zo kan ik ook geld verdienen. Ik gaf dit ook aan in het gesprek, maar volgens die vrouw zou dat niet in rekening worden gebracht omdat ik niemand aan de lijn heb gehad. Ik heb daar ernstig mijn twijfels bij, ik was toch verbonden met het bandje? Nou erg veel service heb ik niet als klant mogen ervaren. Ze gaf me het gevoel te zeuren en voor mijn gedag goed en wel was uitgesproken was de telefoon al opgehangen. Ik begrijp echt niet dat je zo mensen kunt bejegenen, het is je werk, kies dan iets waar je geen ‘gezeur’ hoeft aan te horen, of niet als klantenservicemedewerker of bij een bedrijf dat de boel gewoon op orde heeft.

Nu ik kassa draai bij de McDonald’s weet ik wat klantvriendelijk zijn is. Ik merk dat het bij mij helemaal vanzelf gaat. Hoe onbeschoft mensen ook doen, telefoneren tijdens het bestellen, buitenlands praten met elkaar terwijl ze ook Nederlands bestellen bij mij, ik blijf netjes, vriendelijk en behulpzaam. Daarna is het prima om even te klagen bij collega’s, maar klanten laat je niets merken.